ultimul deceniu a fost o plimbare cu roller coaster pentru ecologiștii din China. În decembrie 2009, discuțiile climatice de la Copenhaga au eșuat pe fondul disputelor dintre țările dezvoltate și cele în curs de dezvoltare. Apoi, după o scurtă pauză de vacanță, recriminările au atins apogeul în noul an. Cao Haili a concluzionat în ianuarie 2010 că eșecul de la Copenhaga a dat Chinei „mai mult timp pentru dezvoltarea sa”, dar că „miracolul economic de 30 de ani al Chinei a venit cu prețul unui mediu care se deteriorează rapid; aceasta nu a fost o dezvoltare durabilă”.

acestea au fost cuvinte prevestitoare; consecințele daunelor aduse mediului Chinei devin mai evidente în 2010. Cu toate acestea, s-au învățat lecții, iar China a pornit într-o călătorie transformatoare pentru a combate poluarea care până în 2019 a obținut o schimbare uimitoare. Acest lucru a fost documentat în articol după articol pe China dialog. Am ales zece pentru a urmări această călătorie-și aluzie la ceea ce ține următorul deceniu.

2010

date dinamice (Ma iunie)

la începutul deceniului, record de protecție a Mediului din China a fost un motiv de îngrijorare. La începutul anului 2010 a fost publicat primul sondaj al țării privind sursele de poluare, oferind cetățenilor noi informații despre starea mediului lor. Ma Jun, director al Institutului de Public & afaceri de mediu, a recunoscut în această piesă comentariu că lucrurile au fost mai rău decât se aștepta. Sondajul, care a durat doi ani pentru a fi finalizat, a servit ca o notă de subsol la abordarea Chinei „poluează mai întâi, curăță mai târziu” a dezvoltării. Publicația a fost, fără îndoială, un pas înainte, dar mulți poluanți, cum ar fi particulele fine, lipseau, ceea ce înseamnă că diagnosticul raportului era incomplet – și a fost ratată o oportunitate de a anticipa criza viitoare a poluării aerului.

2011

cerul albastru periculos din Beijing (Stephen Q Andrews)

până în iarna anului 2011, nu a existat nici o evitare a problemei poluării aerului din nordul Chinei. Smogul răspândit a transformat „calitatea aerului” în primul cuvânt de mediu al deceniului, iar o analiză a cercetătorului independent Stephen Q Andrews a declanșat rapoarte media și răspunsuri de la experți și oficiali chinezi. Andrews a subliniat că măsurile de calitate a aerului din Beijing au fost inexacte, deoarece măsurile cheie precum PM2.5 și ozonul au fost absente. Acest lucru a devenit cheia dezbaterii. China a făcut schimbări radicale în modul în care au fost colectate și publicate datele privind calitatea aerului, iar în curând chinezii ar putea verifica nivelurile oficiale PM2.5 pentru marile orașe chineze pe telefoanele lor.

(imagine: Yin Kuang / Greenpeace)

2012

Shifang: o criză a regulii locale (Tang Hao)

costul creșterii economice expansive a Chinei a fost mai mult decât poluarea aerului. În 2012, țara a fost zguduită de protestele în masă de mediu din provinciile Sichuan, Jiangsu și Zhejiang din cauza poluării cauzate de topitorii, fabricile de hârtie și uzinele chimice. Protestele au determinat schimbări în gestionarea mediului din China, iar acest proces este un fir major în povestea Protecției Mediului din China în ultimul deceniu. Academicianul Tang Hao a scris că ciocnirile publice cu industria și Guvernul au evidențiat probleme în guvernarea locală și că o participare publică mai mare în cadrul sistemului ar putea rezolva conflictele. „Participarea publicului” la protecția mediului a devenit un termen comun în rândul ecologiștilor chinezi.

2013

vecinii Beijingului ezită la reducerea poluării (Wang Jiankun, Wang Xiuqiang, Xu Nan)

în 2013, China a publicat un plan ambițios de combatere a poluării care ar reduce foarte mult smogul până în 2017. Controalele planului asupra cărbunelui au impus orașelor și provinciilor cheie să ardă mai puțin. China a avansat cu această „revoluție energetică” – un punct de cotitură în istoria globală a mediului și a climei. Dar, pe lângă faptul că este o cauză majoră a poluării aerului, cărbunele este cea mai importantă sursă primară de energie a Chinei. Trei reporteri au scris despre provocările reducerii utilizării cărbunelui. Guvernele locale, dornice să mențină creșterea economică și veniturile fiscale, s-au opus agendei verzi a guvernului central, iar această dinamică a influențat ambițiile și realizările de mediu ale Chinei de atunci.

2014

reacție: angajamentul climatic SUA-China (China Dialogue)

după luni de discuții la cheie, președinții Xi și Obama au surprins lumea cu o declarație comună privind schimbările climatice. La cinci ani după eșecul discuțiilor COP15 de la Copenhaga, China și-a luat primul angajament internațional cu privire la un calendar de vârf al emisiilor de carbon, luând măsuri pentru a elimina dezacordul uriaș dintre națiunile dezvoltate și cele în curs de dezvoltare cu privire la stabilirea obiectivelor de emisii și crearea unei căi către acordul de la Paris din 2015 și un nou model de guvernanță climatică bazat pe contribuții determinate la nivel național. China Dialogue a documentat modul în care a fost primită declarația. Dar, mai important, această schimbare a poziției climatice a Chinei a reflectat schimbările din sectoarele de mediu și energie de acasă: o tranziție verde largă concepută pentru a combate poluarea aerului a ajutat țara să-și reevalueze rolul în guvernanța globală a mediului.

(foto: Ambasada SUA la Haga / Pablo Martinez Monsivais)

2015

noile drumuri de mătase din China leagă trei continente (Brian Eyler)

călătoria ecologică a Chinei în ultimul deceniu nu a fost doar internă. După trei decenii de creștere economică rapidă, firmele chineze și-au putut permite să investească în străinătate, dezvoltând piețe pentru bunuri și servicii Chineze și achiziționând resurse pentru a alimenta imensa economie chineză. Anul 2015 a fost cheia acestui proces, deoarece guvernul chinez și – a concretizat strategia de dezvoltare One Belt, One Road-ulterior a redenumit inițiativa Belt and Road (BRI). Banca Asiatică de investiții în infrastructură a fost, de asemenea, creată, fondată de China în parteneriat cu alte națiuni și un alt punct de reper în abordarea Chinei față de finanțarea multilaterală. Bryan Eyler, expert la Stimson Center, un thinktank american, a scris un articol reprezentativ pentru speranțele, întrebările și preocupările pe care Societatea Internațională le-a avut pentru BRI, care rămâne un cadru cheie prin care observatorii occidentali văd amprenta Chinei de peste mări.

2016

energia solară răsare pe Datong pe măsură ce industria cărbunelui scade (Zhang Chun, Liu Yuyang)

marile viziuni verzi și politicile naționale au însemnat schimbări și pentru chinezii obișnuiți. China dialog cercetător Zhang Chun și fotograf Liu Yuyang documentat un exemplu local al acestei tranziții: foști muncitori pe cărbune din orașul minier Datong găsind noi locuri de muncă în centralele solare construite pe vechile situri miniere. Povești similare se desfășoară în altă parte, iar succesul sau eșecul lor va fi un factor determinant al viitoarei amprente energetice a Chinei.

Vezi și: poveștile noastre de top despre 2016

imagine: dialogul Liu Yuyang / China

2017

ce a cauzat presiunea Chinei asupra gazelor naturale? (Li Jing)

dacă 2013 a văzut China declară război poluării, 2017 a văzut că războiul intră într-o fază decisivă. Pentru a-și recâștiga cerul albastru, autoritățile de la toate nivelurile au împins înainte politicile de mediu, dintre care una a văzut că gazele naturale înlocuiesc cărbunele pentru încălzirea pe timp de iarnă în nordul Chinei. Milioane de gospodării au fost înțărcate rapid de cărbune și conectate la aprovizionarea cu gaz. Aceasta a fost o întreprindere uriașă și nu au lipsit problemele, multe gospodării rurale luptându-se să-și încălzească casele. Li Jing a explicat că problemele observate în iarna anului 2017 au evidențiat, de asemenea, o dificultate în eforturile Chinei de a combate smogul: cine plătește pentru protejarea mediului? Este corect ca familiile rurale cu venituri mici să tremure, astfel încât Beijingul să se poată bucura de cerul mai Albastru?

2018

China remodelează ministere pentru a proteja mai bine mediul (Ma Tianjie, Liu Qin)

în 2018, ambiția de mediu China a arătat în prima jumătate a deceniului a fost în cele din urmă consacrat în structura statului. În luna martie a aceluiași an, conceptul de „civilizație ecologică” a fost adăugat la Constituția chineză și au urmat în curând reforme ministeriale ample, cu Ministerul Ecologiei și Mediului și Ministerul Resurselor Naturale format pentru a gestiona și proteja mediul înconjurător al Chinei. În interviurile cu China Dialogue, experții au descris schimbările ca fiind unul dintre cei mai concreți pași făcuți până acum către o civilizație ecologică și contribuind la aducerea managementului de mediu și a procesului de elaborare a politicilor sub un control mai unificat. Responsabilitatea pentru schimbările climatice a fost mutată de la Comisia Națională pentru Dezvoltare și reformă, organismul general de management economic al Statului, la Ministerul Ecologiei și mediului – provocând întrebări dacă acest lucru ar consolida Politica climatică a Chinei.

2019

sortarea deșeurilor: un ‘contract social’ impus cu potențial (Jiang Yifan)

până în 2019, eforturile de combatere a poluării aerului au readus cerul Chinei la albastru, iar smogul nu mai era principala preocupare de mediu a publicului. Această schimbare inspirată de la agravarea poluării la îmbunătățiri clare pe parcursul unui deceniu, s-a datorat atât unui guvern care a reevaluat relația dintre mediu și dezvoltare, cât și unui public cu niveluri mult mai ridicate de conștientizare a mediului.

în 2019, Guvernul și publicul s-au confruntat din nou cu o problemă comună: sortarea deșeurilor. O China mai verde are nevoie de un public entuziast și disciplinat în ceea ce privește protejarea mediului. Dar chinezii sunt obișnuiți ca guvernul să preia conducerea, iar plângerile au fost auzite atunci când au fost impuse măsuri obligatorii de sortare a deșeurilor. În acest articol, comentatorul Jiang Yifan a descris sortarea deșeurilor ca un contract social între guvern și oameni: guvernul impune responsabilități publicului, dar publicul are dreptul să vadă dacă guvernul își îndeplinește propriile angajamente. Un astfel de contract va redefini progresul ecologic al Chinei în următorul deceniu? Cu toții ne uităm.

ultimul cuvânt:

Xie Zhenhua: Negociatorul de top al Chinei în domeniul climei demisionează (Li Jing)

pe măsură ce deceniul se apropia de sfârșit, a fost înmânat un baston. Reprezentantul special al Chinei pentru schimbările climatice, Xie Zhenhua, a demisionat chiar înainte de discuțiile climatice COP25 de la Madrid. Cariera sa în diplomația climatică a fost în mare parte paralelă cu tranziția verde a Chinei. Li Jing și – a revizuit munca și, făcând acest lucru, a oferit o recapitulare a acelor zece ani-o lectură încurajatoare și provocatoare pentru persoanele preocupate de mediul Chinei și o poveste care va modela următorii zece ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.